Oszust może zastosować metody socjotechniczne i sprawić, abyś działał bez zastanowienia!
ZAWSZE opowiada nieprawdziwe historie, np. o tym, że Twoje pieniądze są zagrożone w tym momencie i trzeba szybko działać lub będziesz mógł szybko i łatwo pomnożyć swoje oszczędności:
- Namawia Cię do zainstalowania aplikacji (np. AnyDesk, TeamViewer czy Quick Support) do obsługi Klienta, która w rzeczywistości umożliwia mu zdalne sterowanie Twoim urządzeniem
- Prosi o twoje dane do logowania lub szczegóły karty
- Prosi Cię o kod BLIK, wypłatę pieniędzy z bankomatu lub wykonanie przelewu
- Informuje, że za chwilę skontaktuje się z Tobą inny pracownik banku i następuje kolejne połączenie
- Prosi o zalogowanie do bankowości internetowej lub mobilnej
PAMIĘTAJ! Podając swoje dane tracisz PIENIĄDZE!
BĄDŹ OSTROŻNY NA CO DZIEŃ:
- nie klikaj w linki przesyłane mailem, SMS-em lub za pomocą komunikatorów z nieznanych źródeł i od nieznanych osób
- nie instaluj aplikacji/oprogramowania przesyłanych e-mailem i pochodzących z niewiarygodnych źródeł
- nigdy nikomu nie podawaj danych do logowania do kont internetowych, mobilnych oraz danych swojej karty płatniczej
- nie loguj się na konto internetowe lub do aplikacji mobilnej wtedy, kiedy ktoś obcy właśnie Cię do tego zachęca, nawet w celu sprawdzenia wpłynięcia środków
- dokładnie zapoznaj się z transakcją którą autoryzujesz: zanim zaakceptujesz przelew, BLIK - sprawdź dane odbiorcy i kwotę transakcji
- Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy)
- Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach
- Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa
- Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę
DODATKOWO: Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich: https://bs-jawor.pl/bezpieczenstwo