Skip to main content

Uważaj na oszustów

24-02-2023

Uważaj na kontakt telefoniczny, sms’owy i mailowy ze strony oszustów!

 

Coraz częściej otrzymujemy informacje o pojawianiu się kolejnych prób wyłudzenia danych w celu kradzieży środków z kont Klientów.

„Mieszkaniec powiatu jaworskiego wystawił przedmiot na sprzedaż na OLX. Bardzo szybko znalazł się kupiec, który za pośrednictwem aplikacji WhatsApp skontaktował się ze sprzedającym. W wysłanej wiadomości do sprzedającego napisał, iż kupił przedmiot i za niego zapłacił. W kolejnej wiadomości wysłał link i  poprosił sprzedającego o sprawdzenie otrzymania płatności. Sprzedający wchodząc w link (który po otworzeniu przypominał łudząco podobną stronę OLX) wypełnił formularz i podał dane potrzebne do zalogowania się do Bankowości internetowej. Po zalogowaniu strona internetowa „zawiesza się”, a oszust po uzyskaniu w ten sposób dostępu do konta osobistego sprzedającego, zmienia jego ustawienia autoryzacyjne, przez co uzyskuje dostęp do wszystkich pieniędzy zgromadzonych na koncie sprzedającego, które następnie wypłaca z bankomatu lub przelewa na swoje konto”

„Do mieszkanki naszego powiatu zadzwonił oszust podając się za pracownika banku. Poinformował swoją ofiarę, że pieniądze na jej koncie są zagrożone, dlatego jak najszybciej musi zalogować się na swoje konto, zainstalować wskazaną przez niego aplikację i postępować zgodnie ze wskazówkami. Ofiara będąc pewna, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem banku, postępuje zgodnie z poleceniami rozmówcy. Klient banku instaluje przesłaną, jednak niestety zawirusowaną aplikację, dzięki której oszust podgląda dane do logowania oraz przychodzące kody autoryzacyjne, a następnie wykorzystuje je w celu  wypłaty środków znajdujących się na koncie.”



BĄDŹ OSTROŻNY NA CO DZIEŃ:

 

  • nie klikaj w linki przesyłane mailem, SMS-em lub za pomocą komunikatorów z nieznanych źródeł i od nieznanych osób;
  • nie instaluj aplikacji przesyłanych e-mailem i pochodzących z niewiarygodnych źródeł;
  • nigdy nikomu nie podawaj danych do logowania do kont internetowych, mobilnych oraz danych swojej karty płatniczej;
  • nie loguj się na konto internetowe lub do aplikacji mobilnej wtedy, kiedy ktoś obcy właśnie Cię do tego zachęca, nawet w celu sprawdzenia wpłynięcia środków;
  • dokładnie zapoznaj się z transakcją którą autoryzujesz: zanim zaakceptujesz przelew, BLIK - sprawdź dane odbiorcy i kwotę transakcji.

 

DODATKOWO:

 

  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali ogłoszeniowych: https://bs-jawor.pl/bezpieczenstwo
  • Miej ograniczone zaufanie. Pamiętaj, że pracownik Banku nigdy nie powinien Cię prosić o dane do logowania
  • Jeżeli nie jesteś pewien, czy kontaktująca się z Tobą osoba jest pracownikiem banku bądź innej instytucji (np. ZUS, Urząd Skarbowy, Policja) najlepiej natychmiast się rozłącz, odczekaj 30 sekund, nie oddzwaniaj na ostatni numer z listy kontaktów tylko sam wybierz numer instytucji wyszukując go na stronie internetowej, przedstaw sytuację z którą przed chwilą miałeś do czynienia i zweryfikuj pracownika który się z Tobą kontaktował.
  • Rozliczaj transakcję bezpośrednio przez dany portal za pomocą którego zamierzasz coś kupić lub sprzedaż np. OLX . Unikaj finalizowania transakcji sprzedający/kupujący przez kontakt bezpośredni z użyciem komunikatów np. WhatsApp czy Messenger .
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – np. Allegro lub Vinted – tak samo jak i każdą inną stronę. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty/dane do logowania. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
  • Zabezpiecz swój komputer lub telefon komórkowy legalnym oprogramowaniem antywirusowym.

 

CO ROBIĆ, GDY ZOSTANIESZ OSZUKANY?

  • Koniecznie skontaktuj się z Bankiem.
  • Możesz od ręki zastrzec swoją kartę pod nr tel. 828 828 828
  • Poinformuj Policję.

 

Cookies
Znajdziesz nas też tutaj