Skip to main content

Jak działają oszuści?

24-02-2023

Istnieje wiele różnych metod oszustw, ale posiadają one pewne cechy wspólne. Oszuści przede wszystkim:

  • starają się prowadzić tak rozmowę, aby uzyskać dane osobowe od rozmówcy (imię, nazwisko, adres itp.);
  • grają na emocjach;
  • wymuszają presję natychmiastowych działań;
  • straszą zablokowaniem konta, utratą środków na koncie, nieuregulowaną płatnością; karą;
  • proszą o pomoc w śledztwie, o wypłacenie pieniędzy z konta, o przelew lub zalogowanie się do konta;
  • wykorzystują zaufanie do autorytetu i podają się za zaufane instytucje.

Coraz częściej otrzymujemy informacje o pojawianiu się kolejnych prób wyłudzenia danych w celu kradzieży środków z kont Klientów.

„Mieszkaniec powiatu jaworskiego wystawił przedmiot na sprzedaż na OLX. Bardzo szybko znalazł się kupiec, który za pośrednictwem aplikacji WhatsApp skontaktował się ze sprzedającym. W wysłanej wiadomości do sprzedającego napisał, iż kupił przedmiot i za niego zapłacił. W kolejnej wiadomości wysłał link i  poprosił sprzedającego o sprawdzenie otrzymania płatności. Sprzedający wchodząc w link (który po otworzeniu przypominał łudząco podobną stronę OLX) wypełnił formularz i podał dane potrzebne do zalogowania się do Bankowości internetowej. Po zalogowaniu strona internetowa „zawiesza się”, a oszust po uzyskaniu w ten sposób dostępu do konta osobistego sprzedającego, zmienia jego ustawienia autoryzacyjne, przez co uzyskuje dostęp do wszystkich pieniędzy zgromadzonych na koncie sprzedającego, które następnie wypłaca z bankomatu lub przelewa na swoje konto”

„Do mieszkanki naszego powiatu zadzwonił oszust podając się za pracownika banku. Poinformował swoją ofiarę, że pieniądze na jej koncie są zagrożone, dlatego jak najszybciej musi zalogować się na swoje konto, zainstalować wskazaną przez niego aplikację i postępować zgodnie ze wskazówkami. Ofiara będąc pewna, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem banku, postępuje zgodnie z poleceniami rozmówcy. Klient banku instaluje przesłaną, jednak niestety zawirusowaną aplikację, dzięki której oszust podgląda dane do logowania oraz przychodzące kody autoryzacyjne, a następnie wykorzystuje je w celu  wypłaty środków znajdujących się na koncie.”


Aby uniknąć oszustwa można zastosować zastępujące czynność:

  • stosować zasadę ograniczonego zaufania i być uważnym w sytuacji, gdy ktoś w Internecie lub przez rozmowę telefoniczną prosi nas o wsparcie finansowe;
  • zweryfikować tożsamość po przez zadawanie pytań, sprawdzenie danych w Internecie;
  • ustalić bezpieczne hasło ze swoimi najbliższymi. W sytuacji, gdy mamy wątpliwości czy osoba prosząca o pieniądze jest rzeczywiście tą za którą się podaje to możemy poprosić o podanie hasła, które zostało wcześniej ustalone
  • nie klikaj w linki przesyłane mailem, SMS-em lub za pomocą komunikatorów z nieznanych źródeł i od nieznanych osób;
  • nie instaluj aplikacji przesyłanych e-mailem i pochodzących z niewiarygodnych źródeł;
  • nigdy nikomu nie podawaj danych do logowania do kont internetowych, mobilnych oraz danych swojej karty płatniczej;
  • nie loguj się na konto internetowe lub do aplikacji mobilnej wtedy, kiedy ktoś obcy właśnie Cię do tego zachęca, nawet w celu sprawdzenia wpłynięcia środków;
  • dokładnie zapoznaj się z transakcją którą autoryzujesz: zanim zaakceptujesz przelew, BLIK - sprawdź dane odbiorcy i kwotę transakcji.

Datkowo:

  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali ogłoszeniowych: https://bs-jawor.pl/bezpieczenstwo
  • Miej ograniczone zaufanie. Pamiętaj, że pracownik Banku nigdy nie powinien Cię prosić o dane do logowania
  • Jeżeli nie jesteś pewien, czy kontaktująca się z Tobą osoba jest pracownikiem banku bądź innej instytucji (np. ZUS, Urząd Skarbowy, Policja) najlepiej natychmiast się rozłącz, odczekaj 30 sekund, nie oddzwaniaj na ostatni numer z listy kontaktów tylko sam wybierz numer instytucji wyszukując go na stronie internetowej, przedstaw sytuację z którą przed chwilą miałeś do czynienia i zweryfikuj pracownika który się z Tobą kontaktował.
  • Rozliczaj transakcję bezpośrednio przez dany portal za pomocą którego zamierzasz coś kupić lub sprzedaż np. OLX . Unikaj finalizowania transakcji sprzedający/kupujący przez kontakt bezpośredni z użyciem komunikatów np. WhatsApp czy Messenger .
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – np. Allegro lub Vinted – tak samo jak i każdą inną stronę. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty/dane do logowania. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
  • Zabezpiecz swój komputer lub telefon komórkowy legalnym oprogramowaniem antywirusowym.

Co robić, gdy zostaniesz oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się z Bankiem.
  • Możesz od ręki zastrzec swoją kartę pod nr tel. 828 828 828
  • Poinformuj Policję.
  • Zachować spokój i nie działać pod wpływem emocji
  • Złożyć zawiadomienie na policji
  • Powiadomić bank, którym posiada się rachunek bankowy o zaistniałej sytuacji
  • W przypadku zgubienia lub kradzieży dokumentów można je zatrzeć w banku
  • Złożyć zawiadomienie za pomocą: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-przestepstwo
  • Jeśli otrzymało się wiadomość od nieznanego źródła z podejrzeniem oszustwa można zgłosić na stronie: https://incydent.cert.pl/

 

Cookies
Znajdziesz nas też tutaj